Tuesday 5 February 2013

Dari SPM ke Master (Part 1)


Hi,

Harini tgerak hati nak  cerita perjalanan dari SPM ke Master. Tu pun sebab aku terflashback sebelum tidur.jadi terfikir juga nak cerita kat blog walaupun hakikatnya tak da orang nak ambil tahu pun.. (memang pun..sedar diri)..=.=”

Sebelum terus baca, just nak bagitahu tak da niat sembunyi ke bangga diri ke atau apa2 jelah.. kena remind dulu, nanti orang salah faham.

SPM

Lepas dapat result SPM, time tu memang gigih isi borang masuk U, politeknik & banyak lagi.Dulu isi orang mana ada online2.semua main colour2 dalam kertas..ala..yang ada bulat2 tu.. Aku masih ingat course pertama yang aku apply untuk UiTM ialah Diploma Perancangan Bandar dan Wilayah.

Sambil-sambil tunggu panggilan U, aku belajar drive dan komputer kat Kajang. Yelah, nak kerja abah tak bagi.

Tak lama tu result politeknik pula keluar, time tu result boleh check guna handset. Aku senyap2 check dalam bilik... tengok2 dapat 

Tahniah anda ditawarkan Diploma Pertanian di Politeknik Kota Bharu, Kelantan. Sila laporkan diri sekian sekian....)

Gulp!! Aku memang tak nak pergi..message tu aku terus delete. Sampai sekarang family aku tak tahu hal ni..hahaha..

Kesudahannya mari kita sambung STPM!

Aku ambil STPM kat Sek Men Keb Sultan Abdul Aziz Shah, Kajang. Time tu memang azab la sebab pukul 6 pagi aku dah kena tunggu bas. Bukan satu bas tapi dua bas kena ambil semata-mata pergi sekolah. Abah cakap nak belikan kereta tapi mak tak bagi.kesudahannya, mari kita naik bas hari2.

-google-

 Sambil2 belajar kat Kajang, last2 aku dapat surat interview  dari UiTM dalam course Diploma Perancangan Bandar dan Wilayah. Dalam panggilan tu, aku kena interview dan kena buat ujian lukisan.. dalam ujian lukisan tu, dia letak kita dalam 1 dewan dan depan kita tu ada silinder, bulat, segi empat tepat & banyak lagi..dia suruh kita lukis siap dengan bayang2..walaupun aku tak reti melukis tapi aku rasa lukisan aku tak da teruk sangat sebab aku tengok orang kanan, kiri dan depan aku pun lebih kurang je.. opss..aku tak tiru dorang ok..kalau dah kerusi kat dewan tu bertingkat2 macam panggung wayang.no wonder la boleh tertengok.. :P

Lepas habis melukis kena pergi interview pula, tapi aku rasa aku memang kantoi kat interview..orang tu tanya nama menteri tu ini aku tak tahu..lepas habis interview, aku memang tahu aku tak kan dapat..

 Bila result keluar, memang sah la tak dapat! Tapi dalam tak dapat tu aku rajin juga ulang alik pergi UiTM Shah Alam semua kes nak buat rayuan.

-Surat rayuan dulu.. huduh sikit sebab tertindih buku-


Aku ingat lagi, ada sekali tu aku pergi untuk buat rayuan. Aku masuk dalam 1 bilik. Tapi dalam bilik tu ada 2 meja. Kat atas meja tu tulis “Semenanjung” &  “Sabah & Sarawak”. Time tu aku teragak2 nak pergi meja mana sebab aku tak faham. Last2 ada staff tu terangkan kalau aku pilih Semenanjung.Kebarangkalian untuk aku dapat 50-50. Kalau aku pilih Sabah Sarawak, keberangkalian aku dapat 60-40. So, tak fikir panjang aku pilih sabah sarawak tapi problem antara dua tu nak pilih sabah ke sarawak.. memandangkan kakak saudara aku pernah study sarawak, jadi aku tak teragak2 pilih Sarawak. 

-UiTM Sarawak-.. (google)

 Kalau orang lain, mesti susah hati nak pergi jauh2 tapi aku time tu neutral lagi. Still tak rasa apa2.. keesokan harinya UiTM call suruh ambil surat tawaran.. yeayyyyyyyyyyyyyy~~ kalau ikutkan aku apply Diploma Pentadbiran Awam tapi kat surat tawaran dapat Pre-Commerce. Pada yang tak tahu, Pre-Commerce ni study 1 semester.Lepastu baru sambung diploma. Kiranya aku lambat 1 sem la..

Pada korang2 yang nak buat rayuan tu, cara rayuan yang aku buat ni memang dah tak da.dah ambil 7-8 tahun sayang..sekarang semua kena online..tulis surat berjela2..ok! faham tu?

Kesudahannya, aku sempat habis 6 Rendah je kat Sek Kajang tu..

Lepas tiket flight & hotel dah book, masa ditunggu2kan sampai juga.Waktu aku nak bertolak pergi Sarawak , Baby, Ejan & Fatimah datang rumah aku..just nak say bye2..sayu kan?  

Akhirnya terbanglah aku ke Uitm Kota Samarahan, Sarawak  (bersambung...)

**sebelum sambung cerita, nak letak juga gambar uitm sarawak..cantikkan?

-Google-

8 comments:

Anonymous said...

hehee...kita pun ex student uitm samarahan...=)

Unknown said...

sama pulak kita.. :D Uitm samarahan :)

Sya said...

Wuish, cantiknya Uitm Samarahan. Saya ni harapanlah nak pergi jauh-jauh, ayah kasi yang dekat semenanjung jer. (teringin gak nak pergi oversea ke tapi takpelah belajar mana2 pun sama asl rajin)

ku-cit said...

menarik citer ni...cpt2 la update ehh

albert bob huzaifah said...

....hebat..hebat....x sabo nk tunggu smbgn nye...mcm citer setis hjg nyawe plak.....hehehe...:)

albert bob huzaifah said...

....hebat..hebat....x sabo nk tunggu smbgn nye...mcm citer setis hjg nyawe plak.....hehehe...:)

iqa said...

x sabar nak tgu the next post.

Unknown said...

Mana part 2 ?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...