Wednesday 31 August 2011

Belajar Bersyukur. Lebih dan Kurang di Sekeliling Kita Bersebab

Selama saya bernafas hampir 24 tahun. Banyak benda yang saya belajar dalam hidup terutama belajar bersyukur. Saya akui dulu selalu tak puas dengan hidup sendiri. Bila saya tengok orang lain berjaya atau lebih dari saya, saya selalu fikir beruntungnya hidup mereka. Saya rasa saya ni terlalu malang. Hal demikian buat saya alpa memperbandingkan hidup saya dengan orang yang lebih susah dari saya. Saya seharusnya bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan..


Saya percaya dalam hidup kita tak semua yang kita mahu akan tertunai. Setengah perkara kita mungkin dapat dan setengah perkara kita terpaksa lepas. Sebagai contohnya, kita mungkin dapat kerja yang baik, hidup yang mewah, kawan2 ramai tapi kita mungkin ada conflict dalam family

Atau


Kita mungkin ada keluarga supportive, ramai orang sayang, anak2 yang baik , rupa yang cantik tapi kita mungkin terkandas dalam perhubungan.


Atau 


Kita mungkin mempunyai keluarga bahagia, rumah yang cukup untuk berteduh, cukup makan tapi dikurniakan kesihatan yang kurang baik.


Apa yang saya alami tak perlulah saya terangkan sedetail2nya.. cukuplah saya sendiri yang alami dan saya sendiri yang faham. Walaubagaimanapun, saya bersyukur dilahirkan dalam keluarga yang bahagia, ibu bapa yang sentiasa suportive dan tidak membiarkan kami adik beradik terabai, terima kasih dikurniakan bapa yang terlalu baik dan tidak pernah berkira dengan kami, terima kasih dilahirkan dari rahim seorang ibu yang begitu penyayang. Selama saya hidup tidak pernah kami mengikat perut menahan lapar dan  segala kemahuan kami sentiasa diusahakan oleh ibu dan bapa. Namun, saya tahu saya kekurangan sesuatu dalam hidup saya tetapi saya tetap bersyukur. Dengan apa yang terjadi saat ini, kalau itu yang Allah rencana dalam perjalanan hidup saya dan sudah tercatat dalam Loh Mahfud. Saya terima dengan hati yang terbuka dan redha. Walaubagaimanapun saya percaya roda akan berputar kembali ketempat asal paksinya. Semua akan kembali baik. Amin..


Telah tertulis dalam kitab(Loh Mahfuz) sebelum kami menciptakannya. (Al Hadid: 22)


Apa-apa yang terjadi dalam hidup saya biar baik atau buruk saya selalu pegang kata2 ini kuat2.
.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah al-Baqara: 216)

“Everything happens for a reason.”




** Saya dalam perkiraan membuat sesuatu keputusan cepat atau lambat akan saya lakukan. Terima kasih kepada semua kawan2 followers saya walaupun saya tahu tidaklah ramai tetapi saya tahu ramai silent readers. Terima kasih kepada mereka rajin hantar feedback melalui inbox facebook saya dan terima kasih kepada mereka yang sudi add. .


12 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

btol tu.. kdg2 kite rs ape yg kite suke tu dh pling bgus dh. pdhl itulh yg truk. dan sllu kite rs ape yg kte tak suke sgt truk, pdhal mgkin itu yg baik utk kte. ah, manusia. slalu nkkn ksempurnaan kn?

alepridz said...

sedih la baca entry ni...

aku pon ada kekurangan... nsb baik family aku supportive jugak...

segala yang dilalui itu ujian ALLAH swt.. banyakkan berdoa k...

Ada Sya said...

miss violet sofia : yeah! kita mmg cari kesempurnaan dan yg terbaik utk kita tapi Allah lebih mengetahui.. terima kasih miss atas komen ni.. :)

alepridz : sedih? eh ye ke.. hehe.. alhamdulillah dikurniakn fmly yg supportive.. serapat2 kita dgn org lain, fmly lg bermakna utk kita.. terima kasih byk2 atas komen ni.. :D

eStokis L'arome said...

BW di waktu suntuk beraya ini, menjempot contest yg best2 http://zulzol.blogspot.com/2011/08/hari-raya-photo-contest-2011.html harap sertai la ia :-)

Zyla said...

assalammualaikum... u just like me.. ada mslh.kita tulis dkt blog tapi tak dedahkannya... cuba describe how the problem is... wahh!!! entry yang menginsafkan.. anyway.. congrets sebab sedar ttg itu... kita mmg harus besyukur dgn apa yang kita tak ada.. just like ur blog title... everything happen for the reason.. selamat hari raya.!

FarizAtie said...

kte harus beryukur ape yang ade..yes we can wrote on our blog pasal masalah tp jgn sesekali mention sipa n buat hint yg org akan dpt agak k..nice blog :)

Ada Sya said...

zulkarnain : orait.insyaallah.. :)

fathin : terima kasih fathin.. percayalah apa yg jadi kat diri kita.. ada hikmat..cepat atau lmbat akan nampak jg..slmt br raya fathin.. :)

miszatie : ok, noted! byk cara blh curahkan perasaan klu ada prob dr penuhkan entry dgn crt mcm tu.. terima kasih miszatie. :)

Syazwan said...

memang ada hikmah di sebalik semua benda yang berlaku.

tak salah nak luahkan di blog, asalkan tidak menjatuhkan muka air sesiapa :)


thanks sebab sudi singgah di belog.syazwansarawak.com

Ada Sya said...

syazwan : btl tu! entry sy xda kena mngena dgn sp2 pun.. TQSM,, :)

Hello Hello said...

wachaaaaaaaaaaaaaaa

Noor Maizan said...

“Everything happens for a reason.”

:) terus berdoa,Allah tahu ape yang terbaik untuk kita kan.

nice entry dear//

*first time jejak sini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...