Wednesday 11 May 2011

Celah jari kaki tbelah, mak panik & aku tak da perasaan


Hrni aku bngun dgn semangat bkobar2 nak tolong mak kemas rumah.. hari ni aku volunteer nak cuci toilet. Mak aku srh aku tlg masak tp aku xnak. Aku suruh mak aku terima tawaran ni sebelum aku tukar fikiran.. mak aku pun terima la..klu terus paksa2, nnti gaduh pl anak beranak ni.. so, kitorg bhagikan tugas. Mak aku msak & aku cuci toilet. Huhu..

Hbs aku cuci toilet sebersih2nya.. dah hbis cuci, aku tuang sabun & clorox lg. Sambung cuci lagi sampai la aku puas hati... biasanya klu cuci toilet, aku sll buka penutup laluan air kt lantai tu supaya senang skit..
 semestinya tempat letak syampu kena la basuh jg. Aku keluarkan syampu & smua2 kt luar toilet..aku bersihkan tmpt tu...pas puas hati, aku kena susun syampu & krim yg blambak2 tu kt tmpat dia.. fhm2 la, benda2 tu mmg blambak dlm bilik air rmh aku.. tapi majoriti bukan aku punya.. ni semua adik aku yg second tu. Enth apa2 dia pkai smpai penuh toilet mngalahkan perempuan.. & utk pengetahuan semua, adik aku yg second tu ada bbotol2 temulawak dalam bilik dia.. ni semua mesti kes kitorg  gaduh kecik2. Aku dgn adik aku yg kecik tu, sll ejek dia anak angkat sbb dia gelap dr kitorg.. hehehehe..

berbalik cerita tadi, lps tempat syampu tu aku bersihkan. Aku tpksa la ulang alik amik syampu & pencuci muka berbagai tu letak kt tmpt asal dia.. ada la 4 trip.. aku fkir smp je botol yg terakhir ni, SELESAI la tugas aku cuci toilet nih! & trip yg last tu la yg prob! Aku jalan xtgk bawah.. last2 tsepak besi penutup kt lantai toilet tu! Pedih!! Aku tgk xda apa2... aku g la susun botol2 tu...sekali aku toleh kt lantai, darah dah penuh... dalam hati aku.. “serabut btl la, kena jg!”..

darah mula byk kluar..aku kluar toilet..aku cari mak aku.. adeh! Xda pl kt dapur.. kan td dah bahagi tugas! Aku jerit lg! Last2 aku kelam kabut kluar dr bilik sbb dgr aku tjerit2 mcm org kena sawan.. dalam hati “aeeee....dah bhagi tugas. Blh pl mak masuk bilik curi tulang rehat”.. huhuhu..jahat mulut anak nih! 

aku bgth la kaki aku tbelah kt celah jari sbb tsepak penutup kt lantai toilet..mak aku mula xkeruan.. dia bg kain batik..& aku rasa mak aku xbyk membantu..dia cuma ulang alik dari dapur ke ruang tamu.. tu la kerja dia..byk kali kot.. adeh mak nih! 

Dia srh aku jumpa doktor, xmau la aku! Dia kasi plaster tp mcm mn aku nak tmpal.. yg tbelah tu celah jari..last2 aku bungkus kaki dgn kain batik.. aku lap2 darah yg mula mcurah2 ke ladang gandum.. mak aku asyik tnya mcm mn luka? Mak aku ni mmg xblh tgk darah dpn mata..nnt dia mula la pitam.. tapi kalau layan blog “kari ngeri” psl mayat2 tu blh pl dia.. aku beranikan diri..buka celah jari kaki & check tp still xclear sbb darah byk kluar.. darah ni amat2 menyelerakan menakutkan aku! Geram sgt..aku g tekan tempat luka.. nasib baik bhenti.. so, kerja cuci mencuci tpksa dihentikan sbb aku mengalami kemalangan jiwa.. 

                                 ni la punca dia.. ulang alik susun syampu kt tmpt dia..

                    ni la penutup besi durjana tak guna..kt tepi2 tu blh nmpak darah aku mengalir..

darah! sebenarnya byk darah kuar..tp aku kan xreti dduk diam.. dgn kaki bdarah tu la aku g jenjalan.. habis lantai rmh pun kena..sila tgk bwh..


& sekarang kita zoom2 gmbr luka kt kaki pula!!

sebenarnya luka dia dalam..tp aku xberani nak buka luas2..org kedah cakap "seriau".. lgpn skrg aku rasa kaki aku berangin je kt area luka tu.. rs longgar2 pun ada.. 

Bila benda ni jadi dgn mak aku panik..bt aku teringat cerita time aku kecik2 dulu..time tu aku darjah 6 kot.. adik aku time blm tadika lg.. dulu aku naik basikal bw adik aku kt blkg.. tgh syok2 kayuh laju2..tb2 tdengar adik aku menjerit kuat..aku pun bhenti la mngejut! Korg tahu apa dia bt? Rupa2 dia g hulur jari kat tayar basikal.. tsiat habis jari tgn dia.. aku mula la panik..aku dah agak gerenti blik ni aku kena pukul dgn abah! Tp bukan salah aku..bkn aku srh hulur dia hulur jari dlm tu.
.
Sampai je rmh..aku blari bw adik aku masuk rmh... time tu mak aku sorg2 je kt rmh.. of course la mak aku risau! Hulu hilir lalu dpn kitorg.. sabar jela.. dgn jari adik aku yg tersiat sampai nampak tulang tu sapa nak sapu ubat? Mak aku? No no no! Mak aku awal2 dah lari masuk bilik..dia dah nak pitam! Aku la tpksa sapu minyak gamat kt jari adik aku.. time aku serius aku takut..time aku sapu tu, nampak la tulang jari dia.. gila la... fhm2 la budak kecik klu skit gerenti melalak! Mcm tu la adik aku... pas sapu ubat.. aku pun nangis..bkn sbb kesian kt dia tp risau dgn nasib aku.. byk kali aku srh dia bhenti nangis sbb tkut abah pukul aku.. nasib baik time tu abah g kerja.. mst korg fikir knp aku x g klinik je kan? Sbb mak aku xreti drive..lgpn time tu time abah blik kerja..so tggu  abah jela..dasyat kan? Knp pl aku xminta tlg jiran? Sbb aku takut sgt! Biar aku sendiri yg sapu ubat kt adik aku! Hehehehe..kerana kecik2 lg adik aku dah berani nak test power jari dia & NOW! Jari dia ada la bengkok skit.. dah bw jumpa doktor  tp adik aku nangis2 xnak... sebenarnya dl blh je baik.. bl jari tersiat,dia pl xnak tegakkan jari..hari2 dia bengkokkan jari sbb sakit..last2 kulit bcantum mcm tu je...

Nasib aku lps kes jari adik aku tsiat dulu..serius aku rasa nyawa aku mcm dihujung tanduk! aku menyorok bwh meja komputer. Tp alhamdulillah aku xkena tpeleng dgn abah sbb apa? Sbb time aku merayu2 kt adik jgn nangis,mak aku terdengar..maybe mak aku crt kt abah & abah pun kesian kt aku..& skrg ayat tu jd bhn mainan dorg..

Ni la ayat dia “adik, jgn la nangis...nanti kakak kena pukul dgn abah”... dgn nada merayu2 ok! HAHAHAHAHA!

1 comment:

Anonymous said...

buat kerja hati2 tau.. dah la darah manis.hehehe... :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...