Saturday 21 May 2011

[Gambar] Salam takziah untuk rmh anak yatim madrasah al-taqwa, semungkis.

Sedih pl dgr dgr berita ni..lbh2 lg dpt th kejadian tjadi kt area hulu langat ku tercinta..  lg sedih bila dpt th melibatkan anak yatim yg xda mak & ayah.. xdpt tmpt bgantung.

Aku dpt th bnda ni pun ptg td..biasala dah bad habit aku..lps mkn tghr mst online..lps tu tidur.dgn psg aircorn mmg xsdar apa2 dah.ptg td,mak ketuk pintu mcm nak roboh.ingat apa benda la urgent. Mak tnya tahu x kt mn rmh anak yatim madrasah al-taqwa..aku pelik knp tnya? Mak aku ckp ada tanah runtuh.. tkjut aku.. bila buka astro br th crt sebenar..

Serius sedih even kita xkenal @ xda pertalian sedara tapi atas dasar kemanusiaan. Personally, antara kejadian tanah runtuh kt bukit antarabangsa & kejadian tanah runtuh rmh anak yatim ni..aku lg sedih yg jadi kt rmh anak yatim ni.. sbb kt bukit antarabangsa tu even dorg hilang tmpt tggl & khlgn org tersyg..majoriti yg dduk situ berada & maybe dorg ada simpanan kt bank tp klu anak2 yatim ni? Hidup pun bgantung dgn rmh anak2 yatim. Bl jadi mcm ni..mcm mn nasib dorg seterusnya? Saat mak aku dgr berita ni, dia dah mula berair mata..yup, tu la naluri sorg ibu..

Pkul 6 ptg td, hujan turun lebat selebatnya dgn gelap lg.. mmg menyukarkan operasi menyelamat. Rmh aku ke tmpt kejadian dlm 10 minit.. so, mmg byk la bomba @ pihak penyelamat lalu dpn prumahn ni..dh bunyi sirennya lg.. kiranya xhenti2 dr ptg smp ke maghrib.. dlm astro maklumkan 200 anggota penyelamat berada kt tmpt kejadian.. so, no wonder la siren xhenti2 dr td..

Saat entry ni ditulis, dah 9 anak yatim terkorban.. al-fatihah.. kita xth sm ada bilangan ni akan bertambah atau tidak..
Ramai yg hntr msg kt aku tnya mcm mn dgn nasib2 anak2 yatim tu.. sememangnya tidak byk aku dpt tlg sbb aku sndiri pun xprg tmpt kejadian tu...& aku pun mcm org lain jg dgr dr berita.. dan smp pkl 11 lbh mlm  ni pun still dgr siren.. sebak hati..
smpai skrg dgr crt masih ada geseran tnah..kita xth apa nasib mereka slps ni..


Berat sungguh dugaan yg Allah berikan kpd anak2 yatim ni..


~klik kt gmbr utk image besar~

.
.
.
.

.
.
.

.

.

.

.

.
.
.
.

.





.
.
.
.
.
.


.


.

.


.

.
.
.

bila jadi cerita macam ni, teringat pl crt mak aku ms dia sek rendah dulu.. klu ikutkan xda la byk persamaan pun tp mgkin dlm crt ni melibatkan asrama lelaki.tu yg bt aku tb2 teringat. dulu sepupu mak bljr tahfiz kt kedah tapi Allah lbh sygkan dia..dia terkorban dalam kebakaran kt asrama dia. punca dia ubat nyamuk. biasa la zaman dulu hidup ssah.. spupu mak rentung dalam kebakaran tu..al-fatihah  

berbalik kpd crt rmh anak yatim madrasah al-taqwa.bila jadi kes2 mcm ni.. byk aku tgk2 kt group fb mula ckp punca hal mcm ni blh jadi..ada yg bpendapat sbb kecuaian/keangkuhan manusia thadap Allah.ada yg ckp sbb melawan hukum alam sbb bina rmh dilereng bukit.. masing2 blh bg pendapat tp Allah yg lbh mngetahui..

Yg baik dtg dr Allah & buruk dtg dari kita.. jgn kita suka menunding jari kt org lain. Klu kita xdpt nasihatkan 1 dunia.at least ats kesedaran tu,  kita mampu nasihatkn diri sndiri & kluarga kita. .

Smoga roh2 anak2 yatim tu dicucuri rahmat..amin...


*gambar credit utk  1cerita.com, Baha World & yayasan prihatin titiwangsa

1 comment:

Ada Sya said...

skrg dh 16 anak yatim terkorban..al-fatihah bt mereka..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...